lørdag 25. februar 2012

Kulinariske opplevelser

I dag inviterte jeg mamma på middag, hun hadde bursdag på onsdag og da ble det bare med en liten kaffe på dagen og i dag feiret vi litt mer. Så da tenkte jeg at jeg kunne ta et lite matlaggigngsinnlegg...
Jeg laget tomatsuppe - oppsktrift fått av tante Barbara med tortillasnack funnet hos Trine og hennes matblogg og til dessert ble det bringebær og hvit sjokoladepai funnet på en polsk blogg. Jeg tok bilder underveis bare for å skryte litt...

tomatsuppe, tortillasnacks og pai

Bringebær og hvit sjokolade pai fra start til slutt

Oppskrift


Deig:

- 150 g mel
- 30 g sukker
- 175 g smør kutta i terninger
- 1 ss vann

Fyll:

- 2dl kaffefløte
- 120 g hvit sjokolade
- 1 egg
- frosne bringebær/bjørnebær eller ferske 


Slik gjør du:


1. Bland mel, sukker, smør og vann til det blir en jevn deig. Legg deigen en pose og legg den i kjølekapet i ca 2 timer. Sett ovnen på 180 grader.


2. Skjær deigen i passe tykke skiver og legg de på bunnen av en paiform. Klem så til du dekker hele formen med deigen. Prikk bunnen med en gaffel og stek den i ovnen i 25 min til den blir litt brun.

3. Ta bringebær ut av fryseren og posen og la de tine på en sil. Hell fløten opp i en liten kjele og ha i den hvite sjokoladen. Sett kjelen på svak varme rør til sjokoladen er smeltet. Sett kjelen til side (helst i kjøleskapet hvis du har dårlig tid) og la den avkjøle seg. Pisk sammen et egg og hell det forsiktig opp i sjokoladeblandingen mens du rører de sammen.

4. Fordel bringebær utover den stekte deigen og hell over sjokoladeblandingen. Sett paien tilbake i ovenen, sett ned temperaturen til 160 grader og stek i 20-25 min (til toppen har stivnet), kommer ann på ovnen.Serveres med litt melis over eller krem eller vanilje is.

Og husk! her teller man ikke kalorier, her nyter man!

Oppskrift på tomatsuppe og tortillasnack legger jeg ut i morgen. Tenkte jeg skulle være litt grei med Mr.R og ikke sitte forran pcen hele kvelden.

Ciao!!!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar